Innovatiebureau Diversions

VAN IDEE NAAR PRAKTIJK

lanceer nieuwe oplossingen

verbeter bestaande diensten

kies voor het pad van groei

Advies? Bel: 055 20 32 193.

innovatiebureau Diversions

Stilstand is achteruitgang

Innovatie verdient een vaste plek op de agenda van iedere organisatie. Of je nu een nieuw product ontwikkelt of je processen klaar maakt voor de toekomst:
innovatiebureau Diversions staat voor je klaar.

Bij ieder vraagstuk. Een oplossing op maat. 

Waarom kies je voor Diversions

Insights

Ontdek de wensen en motieven van je doelgroep. Ons onderzoek laat zien wat er speelt. 

Oplossingen

We vertalen insights naar scherpe proposities en onderscheidende oplossingen. 

Storytelling

We helpen je het verhaal achter innovaties te delen. Zowel binnen als buiten je organisatie.  

Het aanbod van ons innovatiebureau

Diversions helpt je om innovatie vorm te geven. Passend bij je organisatie. Aansluitend op de uitdagingen die spelen. Wat we bieden:

Kernwoord bij innoveren is: leren. Geen enkel idee is direct klaar voor uitvoering. Het vraagt een proces van testen, leren en optimaliseren om succesvol te zijn.

Diversions helpt je bij dit proces. We hebben de technieken in huis om in korte tijd grote stappen te zetten.

Met jou stippelen we het pad uit om ervoor te zorgen dat het werk dat je vandaag uitvoert ook morgen (en overmorgen) zijn waarde behoudt.

Onze werkwijze

Wil je starten met innoveren? We bouwen projecten op vier pijlers. 

  • 1. Ontdekken

    Wat vraagt je doelgroep? Hoe werkt de markt? Wat kan technisch? We brengen de uitgangspunten in beeld.

  • 2. Verrijken

    Deze stap draait om het verkennen van routes. Hoe kunnen we de verzamelde informatie vertalen naar scenario's voor innovatie? 

  • 3. Creëeren

    We kiezen het meest kansrijke scenario en werken dit uit. De vorm van het concrete eindproduct komt in zicht. 

  • 4. Groeien

    Het proces van testen, leren en optimaliseren gaat van start. Zo haal je het beste resultaat met je innovatie. 

Innovatie voor iedere organisatie

Welke vorm van innoveren past bij jou? Veel mensen denken bij innovatie aan de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. Maar er is meer mogelijk. Innovatie heeft verschillende gezichten. Wij laten ze aan je zien, zodat je zelf kunt kiezen wat bij je past.

Het is belangrijk onderscheid te maken tussen verschillende vormen van innoveren. Iedere soort innovatie vraagt een eigen projectaanpak, expertise en ondersteuning. Het is goed te weten wat nodig is voor je met innoveren start.

In dit artikel baseren we ons op Harvard professor Clayton Christensen. Hij maakt onderscheid tussen drie vormen van innovatie:

  • optimalisatie
  • duurzame innovatie
  • transformatieve innovatie

We lichten iedere vorm toe.

Optimalisatie

Optimalisatie draait om de inzet van nieuwe oplossingen om bestaande taken uit te voeren.

Je verkent kansen om operationele aspecten van het bestaande bedrijfsmodel van je organisatie te verbeteren. Met optimalisatie blijft het huidige bedrijfsmodel dus ongewijzigd.

Een voorbeeld van optimalisatie is het toepassen van nieuwe technologie om processe, distributie of support te verbeteren. Je maakt je organisatie effectiever.

Voordelen

  • Laag risico, weinig onzekerheid
  • De impact is snel zichtbaar en meetbaar
  • Het kan worden ingezet voor vraagstukken van iedere omvang 

Nadelen

  • Optimalisatie biedt geen bescherming tegen disruptie van concurrenten.
  • Het levert geen bijdrage aan de toekomstige positionering van je bedrijf

Optimalisatie  kan door de hele organisatie en op elk niveau plaatsvinden.

Duurzame Innovatie

Bij duurzame innovatie werk je aan ideeën die voortbouwen op het bestaande bedrijfsmodel van je organisatie. Het doel is om dit businessmodel te versterken en levend te houden.

Typische voorbeelden van duurzame innovatie zijn de introductie van nieuwe producten en diensten, het benutten van nieuwe distributiekanalen, ontwikkeling van nieuwe ondersteunings- en productietechnologieën etc. 

Voordelen

  • De risico's zijn relatief klein
  • Tijdshorizon: korte tot middellange termijn
  • Helpt competitief te blijven

Nadelen

  • Duurzame innovatie biedt geen bescherming tegen disruptie van concurrenten
  • Risico op tegenstrijdige belangen binnen organisatie

Duurzame innovatie vereist toegewijde innovatieteams met sterke ondersteuning.

Transformatieve Innovatie

Transformatieve innovatie is de moeilijkste soort innovatie. Het gaat over het verkennen van mogelijkheden buiten het traditionele werkveld van een organisatie. Dit type innovatie stuurt op radicale verandering, Het breidt het huidige bedrijfsmodel uit (of vervangt het volledig).

Voordelen

  • Geeft de kans de markt een stap voor te zijn
  • Positioneert je organisatie voor de lange termijn

Nadelen

  • Hoog risico, veel onzekerheid
  • Zelden snel rendement

Transformatieve innovatie vereist toegewijde en autonome innovatieteams. Een juiste mix van expertise, tijd en budget is onmisbaar.

Starten met innoveren?

Deel je ambities en maak kennis met de mogelijkheden van Diversions.

Uit onze blog

usp vs propositie

Wat is een Unique Selling Point? [USP check]

waarde propositie

Waardepropositie ontwikkelen [template]

propositie marketing

Marketing propositie: aan de slag met het stappenplan

productlancering

Productlancering: de weg naar succes – 9 + 1 tips

Hoe kunnen wij je helpen?

Oeps! We konden je formulier niet vinden.